En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Astrid Lindgren kunde skriva böcker som fångar stora som små! 🙂

Tråkigt att läsa, men kan det verkligen bero på det ökade datoranvändandet? Eller är det tid för läsning och stunder tillsammans med en vuxen, en bok och goda prat om det lästa, som har minskat drastiskt?

Jag tror att det är jätteviktigt med mysstunder tillsammans framför en bok, redan från småbarnsåren. Barn lär sig att förstå att läsningen är som en extra värld, full av kunskap och roliga händelser. Som att få en massa extra liv, uppleva så mycket mer i förtrollade, magiska världar t ex 🙂

Det blir så mycket lättare med läsningen om man har haft det som ett dagligt inslag omkring sig. Läsning blir en naturlig del av Livet och så ska det ju vara i skolan också – läsning ska vara positivt. Att dessutom få dela med sig av sina läsupplevelser, höra om andras läsäventyr, eller uppleva dem tillsammans, är roligt och utvecklande. Att prata om det man läser – så viktigt och bra för läsförståelsen. Och jag tror att man kommer varandra nära i små lässtunder, både i skolan och hemma.

Så läs för era barn, uppmuntra dem att läsa själva när de är läskunniga och läs egna böcker – framför barnen. Att vara en god läsare har man nytta av hela Livet.

Även om det förstås säkert går bra ändå, men läsning är en bra och rolig kunskap 🙂

Läs mer om skolan:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemligheten-bakom-det-finlandska-skolundret

http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/lasochskrivinlarning/tiofragorsvar/tiofragorochsvara/varforblirsvenskaeleveralltsamrepalasforstaelse.5.14ed700e12c61167c5180002719.html

Kommentarer till: "Läsförståelsen bland svenska barn allt sämre" (17)

  1. Min kommentar försvann…så jag försöker igen!

    Bra inlägg! I mina klasser har jag noterat att de flesta ungdomar som blivit lästa för som små är goda eller mycket goda läsare och skrivare sen som gymnasister. De som aldrig blivit lästa för, av föräldrar eller syskon, är oftast inte så duktiga läsare eller skrivare.

    Jag har samma elever i engelska. Där är det slående många med data- och Tv-spelsbakgrund som är duktiga både talare och läsare – i viss mån skrivare också. Men, de som blivit lästa för som barn är ofta lika duktiga. Om vi tar kombinationen både lästa för och spelvana, så ligger de helt klart i toppskiktet i båda ämnen.

    Undantag finns förstås – ibland blir man häpen över hur lite engelska de spelande ungdomarna tillägnat sig. Trots att man spelat online varje dag. Allt är inte positivt.

    Nu är det här inte alls någon vetenskaplig undersökning, utan det jag redovisar bygger bara på mina egna iakttagelser och slutsatser under de senaste 10 åren.

    Intressant, tycker jag, med spelens inverkan på engelskan. Jag har faktiskt inte märkt av något försämrat språk när det gäller stavning. I svenskan, däremot, blir stavningen allt sämre för det stora flertalet. När jag frågar eleverna, så visar det sig att man inte arbetat så mycket med språkriktighet på lägre stadier, och grammatik – vad är det?

    • Hej,

      Jodå, kommentaren kom med och fanns att publicera. Tar med denna kommentar också, intressant att ta del av 🙂

  2. Gott inlägg! Du har med flera ingredienser som påverkar. Här kommer lite av mina egna erfarenheter i frågan:

    De flesta av mina gymnasieelever som har fått läst för sig mycket som små barn är själva duktiga läsare – och skrivare. Och då har de fått läst för sig av främst föräldrar och storasyskon. De som aldrig fått läst för sig är oftast varken bra på att läsa eller skriva. Jag har samma elever i engelska, och många med TV- och dataspelsbakgrund har mycket bra engelska, både i tal och skrift. Dessa elever är oftast inte alls lika bra i ämnet svenska.

    Nu är det här inga vetenskapliga undersökningar utan konstateranden under de senaste ca 10 åren. Sammanfattningsvis tror jag att mycket hade blivit bättre om föräldrarna hade varit mer medvetna om det här. Många gånger är de det, men tiden…Och då sticker jag ut hakan och säger att man bör vara hemma med sina barn ett tag och inte lämna iväg dem för tidigt. Man bör också försöka jobba mindre än heltid de första åren och ägna mycket tid åt det växande barnet. Då har de chansen att bli sedda och bekräftade och få hjälp att utvecklas till de fantastiska ungdomar som de ska bli! Föräldrar är livsviktiga!Skolan varken kan eller ska ta deras plats, och kan aldrig heller reparera om skadan är för stor!

    Känn ditt värde och din vikt som förälder!

    • Tack för din kommentar. Intressant att läsa om dina erfarenheter inom området.

      Jag tror som du, att datoranvändande är bra för språkutveckling i t ex engelska. Har gjort samma erfarenheter med mina elever (som är betydligt yngre, låg- och mellanstadieåldern). Föräldrar har ofta en betydligt viktigare roll än de själva tror, för språkutvecklingen m m. TID är ofta en bristvara, men har man möjlighet är det säkert bra för barnet om man går ner i arbetstid de första åren.

      🙂

  3. Vad menar du egentligen med ”datoranvändandet”? Man kan läsa på datorn lika bra som från en bok. Om man inte förstår det man läser i en bok så kommer man inte att förstå det man läser från datorn mycket bättre. Eller menar du ”att spela datorspel”? Man kan faktiskt göra många olika saker med datorn. Tex. läsa nyheter och skriva blog.

    Jag håller med om att läs stunder med barn behöver ökas och göras till en del av deras liv. Jag håller dock inte med om att det är det som påverkar skolsystemet så negativt. Det som gör att skolsystemet i Sverige går åt helvete är det alt minskade ”betydande” och respekt en lärare har i klassrummet. Nu mera är det lätt för en elev att köra över läraren bara för att hans föräldrar skriker tillräckligt högt medan skolledningen står och nickar till den skrikande eleven.

    • Klart man kan läsa på datorn, men inte är det samma som att läsa en bok alltid och inte är det heller som att tillsammans försjunka i högläsning och bokprat, men visst bidrar även datoranvändande till ökad språkförståelse, t ex när man läser om hur man ska spela ett spel 🙂 Det ena ska inte utesluta det andra, men det är viktigt att ha god tid till böcker. Jag tror på input från flera olika håll när det gäller språkutveckling och läsande.

      Det du skriver om att köra över läraren låter verkligen inte bra! Det behöver inte vara så, är det verkligen vanligt? 🙄

      • När det gäller skolan, läs Zaremba’s artikelserie i DN från förra året (http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/maciej-zaremba-hem-till-skolan). Det är självklart inte att eleverna vanligtvis kör över läraren. Jag menar att problemet med skolsystemet här är att om en enda elev tycker att den är för bra för att följa reglerna i klassrummet (tex. sitt lugnt, skrik inte, använd inte mobilen…etc) och får dess föräldrar att klaga på den läraren, skolledningen kommer i de flesta fall (beroende på hur högt föräldrarna skriker) att ta elevens sida. När resten av eleverna ser att den skrikande ungen fått sin vilja över läraren, tappar läraren respekten och ingen kommer att lyssna på honom. Problemet är altså skolledningen som tillåter att sådant händer. Jag känner några lärare för grund- och mellanstadiet, jobbar i olika skolor i Stockholm, och det är dem som gav mig den bilden. Om du vill så kan du läsa min inlägg om just den punkten, där förklarar jag mer vad jag tycker (http://aveen.se/blog/?p=389)

  4. Det jag tror att den ökade användningen av datorer och mobiler leder till, är minskad tid för läsning. Det finns mycket positivt med datorer, bland annat att de öppnar världen och kanske också våra ögon, men helt klart krymper vår ”lediga” tid. Men: finska barn och ungdomar sitter också vid datorn. Alltså får man söka orsaken till våra sämre testresultat någon annanstans. I Finland satsar man på skolan, lärarna och därmed också de unga.

  5. kvinnotankar sa:

    Tror på en kombination, men vet att läsa för sina barn är mycket viktigt. De får höra melodin i språket och lär sig en massa ord och uttal plus att de får samspel och mys. Datorn är ju för det mesta tyst och det blir bara bokstäver. De kan ju läsas i hjärnan som en robot eller sagoberättare. Ja, högläsning är viktigt, om man lyckas få bort dem från datorn när det blir lite större 😉

  6. Fredrik sa:

    Om ens knåd inte är läskunnig så är det helt orimligt att, oavsett vem det är, att peka finger på datorn. Jag valde själv under min uppväxt att sitta vid datorn hellre än att springa runt och gör allt som ”vanliga” ungar gör och jag kan med stor säkerhet säga att min läskunnighet inte hade varit ett dugg bättre om jag gjort vad det nu är ”vanliga” ungar gör. Snarare tvärt om.

  7. Jag tror nog att det är en kombination av dina båda första argument:

    Det ökade datoranvändandet? Eller är det tid för läsning och stunder tillsammans med en vuxen, en bok och goda prat om det lästa, som har minskat drastiskt?

    det ena utesluter ofta det andra enligt min erfarenhet…

    Hemikram

    • Det kan utesluta det andra, men själv tror jag att om man hinner med båda sakerna, dator och läsning, så kan det däremot vara positivt för läsutvecklingen 🙂 Tyvärr blir ju många sittande alldeles för länge framför datorn… *harkel*

      Kram

  8. Får nog hålla med-tycker själv och det är väl så att går sämre och trögare att läsa något på bildskärmen än på papper.

:)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: