En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Hej,

 En klok ung tjej har just tagit sitt liv, genom att hänga sig från en bro och det är så fruktansvärt att läsa allt hon har varit med om och inte fått rätt hjälp med. Vad nu det är?

Flickan ifråga blev 22 år och har i många år bloggat om sitt liv och mående: https://islin.wordpress.com/   Det är ett tidsdokument som så tydligt visar hur illa den svenska psykvården fungerar, kanske speciellt för unga människor och hur många finns det därute som inte får rätt hjälp? 

Jag skulle vilja att ni tittar på hennes blogg och kanske kan er tidning belysa psykvården i Sverige och bidra till någon slags förändring till det bättre? Ni har stor genomslagskraft och det finns så många därute som mår så dåligt, även om många varma och empatiska människor arbetar inom vården så räcker det inte! Islin hade t ex så många olika mediciner och formligen skrek på hjälp upprepade gånger, ändå hände det här… 

Vänlig hälsning,

”Madonnan”  (https://madonnans.wordpress.com)

 

Jag kunde inte somna igår. Bara låg och tänkte och kände sorg, för alla de människor som har det så tungt. Imorse skickade jag det här till två tidningar. För tänk om Islins berörande och ärliga blogg, som ju ger en så klart tydlig bild av hur illa det är för många unga i Sverige, kan hjälpa någon? Det berör så otroligt mycket, så enormt svårt som hon hade det! Fruktansvärt 😦 

Kommentarer till: "Det är så viktigt; vad kan man göra för att påverka?" (13)

  1. Mycket tragiskt!
    Så onödigt!

    Det handlar om inkompetens! Och den redogör jag för i mitt inlägg. Eller, nej, det är faktiskt Islin som gör det!
    Må hon ha fått frid och må de som trodde sig arbeta så professionellt med henne fundera över sina egna insatser och om de var så särskilt professionella att de gjorde skäl för sin lön och utbildning.

    http://skvitts.wordpress.com/2012/11/19/hjalp-eller-stjalp/

    Kram!
    /Skvitt

    • Det är så tragiskt, ett nederlag för den svenska psykvården (tyvärr troligen ett av många).

      Jag ska läsa ditt inlägg, Islins inlägg, ikväll.

      Kram på dig

  2. Respekt till dig Madonnan för detta. Kram!

  3. Vilket bra initiativ av dig. Det finns verkligen behov av att sätta ljus på vården av sköra människor, att syna och ställa krav på mer resurser och bättre vård.

    • Tyvärr har jag inte fått någon respons. Bara att hoppas att de kommer på att ta upp det snart ändå. Kanske kan det hjälpa någon enda människa och det är det värt.

  4. Bra gjort av dig! Unga människor ska inte behöva ha en sådan livsleda – de ska hjälpas framåt i livet, inte stampas ner ännu mer.

    • Ja, verkligen så oerhört viktigt! Att samhället finns där och stöttar. Tyvärr ser det nog inte alltid ut så, trots alla fantastiska människor i vården. Det finns troligen många, många fler som får fel bemötande i vården… 😦

  5. Det är sorgligt. Och så tungt för de som stod henne nära. Jag har lagt upp en grupp där man kan tända ljus. Länk finns på min blogg.

  6. Jag följde henne i Aftonbladet, och blir så ledsen när jag ser att inget blev bättre…tvärtom!! Fruktansvärt, så bortkastat ungt liv
    Kramas

:)

Etikettmoln

