En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Den slutsatsen drar jag efter att ha läst att mentalt aktiverande aktiviteter motverkar hjärnans åldrande. Förstås. Det visste vi väl innan? Men det är bra att få ännu mer belägg för det. 🙂

” Det finns sätt att hålla hjärnan i trim. Läs mycket böcker, skriv och delta i olika hjärnstimulerande aktiviteter så bevaras minnet bättre.” Så står det i DNs artikel om en studie som publicerats i tidskriften Neurology. Så bra – blogga på!

Ska iväg och träna nu. Det är mental avslappning för mig, säkert också bra mot demens att vila tankarna ibland? Jag går så helt upp i att försöka utföra rörelserna så rätt som möjligt och att överhuvudtaget orka göra dem alla… 😉  3×15 stycken gör jag och ibland 3×20 stycken. Tar det lite lugnt idag, för jag var så himla trött när jag vaknade. Sen efter träningen ska jag iväg till Nissi beach här på Cypern och läsa bok. Också bra mot demens. Vilken tur. HELA livet ska hjärnan tränas för att hålla sig i trim. Som kroppen.

Det ni. 🙂

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lasning-gor-minnet-klarare_8319712.svd

Kommentarer till: "Det är bra för hjärnan att blogga och finnas på Facebook…!" (6)

  1. Man får ta till lite olika strategier för att hålla hjärnan igång. Helt klart har bloggen varit en hjälp för mig under min värsta utmattning, när tankarna for kors och tvärs och tankertrådar klipptes av lite hipp som happ. Skriver man så får man syn på sina tankar och formuleringar, läser man så fyller man på.

  2. Jag har stor glädje av att läsa din blogg och att ibland växla kommentarer med dig 🙂
    Det du nu skriver kan jag tyvärr inte hålla med om. I DN-artikeln står inte något om Facebook och bortsett från att jag avskyr FB (har ett konto där ändå för att kolla vad barnbarnen har för sig- skratt) så tror jag att ditt bloggande och det som är förknippat
    med vad du skriver i bloggen håller din hjärna i trim, perfekt. Så det så.

:)

Etikettmoln

