En kvinna i huvudstaden och Livet :)

46 människor ska ha skjutits ihjäl i Sverige i år. Det är betydligt fler än någonsin tidigare och ofta är det uppgörelser mellan kriminella, med vapen som har kommit in i landet illegalt. Värst är det än så länge i Göteborg, där 24 personer har avlidit till följd av dödsskjutningar i år.

Otäckt att läsa, man blir ju mörkrädd. Undrar om mördandet går att få ett stopp på? Jag förstår att fler vapen finns tillgängliga, men ändå – hur kan det ha ökat så? Varför händer det allt oftare? Bort med vapen…!

Själv tycker jag att när man är ute och rör sig i stan, kvällstid och dagtid, så finns där en känsla av medmänsklighet. Mer än förr i tiden. En tunnelbana som är knökfull, med människor som pratar i sina mobiler eller med varandra på många olika språk – där finns en värme, små leenden, hänsyn och många tack. Sådant är fint, tycker jag.

Men så är det tydligen inte alltid i vissa kriminella kretsar… Så hemskt.

http://hd.se/inrikes/2013/08/25/46-doda-i-skjutningar-pa-ett-ar/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17349156.ab

http://www.dn.se/nyheter/sverige/46-doda-i-skjutningar-pa-ett-ar/

Kommentarer till: "Illegala vapen i omlopp…" (4)

  1. Det är väldigt skrämmande – speciellt för mig och min fru – vi är gamla och inte så tuffa längre – så man vill helst hålla sig borta från ”där det rör sig” och helst inte då det är mörkt.
    Tänk hur bra det var förr – brukar vi säga – det känns faktisk så. Hur skall detta sluta?
    En extra undran – du twittrar mycket – jag följer dig 🙂 men jag ser inte särskilt många svar.
    Hur stor glädje har man av att twittra, tro?

    • Visst är det viktigt att kunna känna sig trygg.

      Ja, i perioder gör jag det. Har inte tänkt så mycket på det där med svaren, svarar heller sällan själv andra just på Twitter. Hm. Tycker i och för sig att det är bra att bara kunna slänga ner några rader, men så stor glädje har man nog inte av det. Tror jag. 🙂

      • Näe, de tror inte jag heller, eftersom de gånger, som jag har twittrat så har det aldrig blivit något svar 😦 Jag tror att jag slutar med TW även om det är trevligt att läsa just dina inlägg 🙂

:)

Etikettmoln

