En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Och även för kroppen. Det har väl de flesta märkt, hur man kan känna sig när man inte har sovit ordentligt och nu visar forskning att sömnen fungerar som en sopborste som renar hjärnan…ungefär. För när du sover ökar avståndet mellan nervcellerna, iallafall är det så för möss.

Alzheimers kan också ha med för lite sömn att göra, sade en fantastisk läkare till mig i veckan. Så bättre att sova på ett piller, än att ligga vaken halva natten, som jag gjorde inatt då jag vaknade efter ett par timmar och sedan låg vaken tills jag somnade om en timme… Inte kul, men har ju varit ledig idag så det har gått bra ändå.

Inväntar för övrigt dotter som är med kompisar en stund efter plugget. Sen blir det Idol – spännande!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/somn-rensar-hjarnan-pa-skrap_8630800.svd

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/somn-rensar-gifter-fran-hjarnan/

http://www.metro.se/nyheter/somn-rensar-hjarnan-pa-skrap/Hdzmjr!fXIxf9H52UimmZRiylk2w/

Kommentarer till: "Sömnen är så viktig för hjärnan" (12)

  1. Att kunna sova ordentligt är jätteviktigt. Sömnbrist under en längre tid kan få katastrofala följder för både kropp och själ. Hjärnan blir helt ”kaputt”!
    Kram kram!

  2. Jag lyssnade på en sömnforskare förra veckan och han bekräftade det du skriver. Jätteviktigt att få sova ordentligt varje natt. Dessutom är det bra att att ta en tupplur mitt på dan.

    • Ja, skulle önska att jag kunde sova mitt på dagen ibland, men har verkligen en rytm som bara är natt…

      Kan det ha varit David Ingvar, eller någon annan du lyssnade på? Visst är kroppen både fantastisk och ett mysterium! 🙂

    • Som gammal man kan jag bara säga att det känns komiskt att man kallar det här för en nyhet?!?!?! Detta som gunnardeckare poängterat i sitt svar fick jag/vi lära oss av sjukvården och hälsovårdslärare redan för femtio år sedan. Men visst är det bra att man ”repeterar” detta. Hoppas det framgår av forskarnas redovisning av det enormt nyttiga med att 1) lägga sig tidigt och 2) att sova en stund mitt på dagen. Tack gunnardeckare för att du påpekade det.

      • Tack för din kloka kommentar. Tror inte de har haft bevis för hur nervcellerna påverkats tidigare, det är väl det som är nyheten? 🙂

        • Förlåt om jag skämtar om detta med forskning. Man kan dra en lustig parallell (skämt alltså) om detta med att bli berusad av alkohol. För länge, länge sedan så upptäckte man att man hade svårt att gå och köra bil etc.etc. när man druckit en viss mängd, för mycket, alkohol. Vad forskarna senare ”funnit” och nu vet är hur hjärnan och nerv-systemet påverkas. Man behöver inte alltid fördjupa sig i varför, det räcker med att sunda förnuftet talar om för oss, hahaha.
          För att skämta mera om forskning. Var och varannan dag får vi veta av forskare vad vi får äta och inte och något år senare visar andra forskare att det är tvärtom, hehe.

          • Hahaha, visst är det hemskt! Hur många gånger har jag inte ätit fel t ex, som brieost när jag var gravid för att få smarta barn och senare fick/får man inte äta såna ostar alls. Men smarta blev de. 🙂

            Ja, visst är det så, men nu har de en ”mer säkerställd” koppling till Alzheimers också, inte fy skam att få veta sånt ”säkert”. Så nu ska här sovas!

            Trevlig helg!

  3. Sömnen betyder otroligt mycket! Min hosta har hållit mig vaken ett antal nätter och det kändes minsann…

    Ha en fin kväll!

    • Stackars dig, hosta är så jobbigt på natten! Krya på dig!

      Ps Har du provat en msk olivolja mot hostan? Ds

:)

Etikettmoln

