En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Ett citat som dyker upp i mitt huvud här på måndagsmorgonen. Vem det kommer ifrån? Jo, René Descartes – Cogito, ergo sum. Och vart tar alla tankar vägen, ifrån varenda en av oss alla? Det måste bli ganska fullt till sist! Överallt.

Cykelhjälm, det måste jag köpa. Vet en som cyklat omkull och fått stora besvär pga det. Blev obehaglig till mods av att höra, jag som alltid cyklar utan något på huvudet…förutom kapuschongen då (som ibland gör att jag inte ser ordentligt åt sidorna…!).

Second thoughts: Idag går jag till jobbet.

Bild

Ser ni önskebrunnen? Att önska sig något kan man aldrig göra för mycket och vem vet, kanske slår ens önskningar in? Hoppas!

Kommentarer till: "Jag tänker, alltså finns jag" (3)

  1. ”Till Förruttnelsen” är en dikt som speglar en stark kärlek mellan en make och hans hustru. Hans fru dog när de båda var väldigt unga, och ända sedan dess har han år efter år plågats och längtat efter dagen då hans kropp skulle ge vika. ” Förskjuten av världen, förskjuten av Gud, blott dig till förhoppning jag äger.” Han är nekad av världen och nekad av Gud, vilket menas med att han inte längre är menad att leva på jorden i frid, men att han inte heller har Guds tillåtelse att dö. ”Jag plågas häruppe, men lycklig jag bliver därnere hos dig.” Dock trånar hans kropp efter det, att få komma till sin ”älskade brud” en gång för alla, att hon på så vis skall stoppa hans lidande. I slutet kommer han äntligen till sin fru, och på så vis får hans kropp ro! Landeskapet är en begravning som snart kommer att inträffa, för att denna person senare skall kunna komma ner till jorden där hans fru vilare, som då var ung när det inträffade. Han väntade på henne hela sitt liv men nu tycker han att det är tid nog för honom själv att komma dit. Dikten djupare innebörd är livet och döden. Jag tror att diktaren med dikten vill förmedla först och främst sin egen sorg då någon mycket nära till honom har dött. Men dikten i allmänhet vill förmedla att döden nödvändigtvis inte behöver vara något negativt. Om man längtar efter någon så kan det ibland vara en frihet att känna att det finns en utväg ifrån eländet.

  2. Det låter klokt att använda hjälm. Jag känner också personer som har ångrat att dom inte hade det när dom cyklade omkull.

  3. Ja cykelhjälm är viktigt. Särskilt när man cyklar ute i trafiken.
    Önska är också viktigt. Och att aldrig sluta hoppas att önskningarna slår in.
    Önskar dig en bra dag. Kram =)

:)

Etikettmoln

