En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Jag säger då det. Nya tider, helt klart. Inte som förr, med lärare som bestämde allt. Men inte sjutton går det att ha en fungerande undervisning och arbetsro om elever t ex ska sitta och chatta med sina mobiler. Och jackor ska man väl inte ha dels pga brandskyddsskäl. Har jag för mig.

Visst är det en dialog i klassrummet. Härligt och givande för alla. Men jackan och mössan tycker jag kan lämnas utanför. Eller så får väl lärarna börja ha det på också. 

Mysigt.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/skolverket-elever-far-ha-mossa-och-mobil-i-klassrummet_8775974.svd

Kommentarer till: "På med jackan, mössan och mobilen i klassrummet…" (12)

  1. Kan sådant här bidra till att svenska elever är så dåliga i matte och svenska, tro?
    Hinner de lära sig nånting i denna mysighetsmiljön?

  2. Hallå??

  3. Jag håller med dig. 🙂

    Jag minns enda gångerna jag hade på mig en jacka i gymnasiet var för att jag satt och frös i klassrummet. Vi hade antagligen skolans kallaste klassrum 🙂

  4. Vet inte hur det ska sluta…men vett och etikett existerar inte ens inom rimliga gränser.
    Och mobilen sitter nästan fast i händerna på ungdomarna….även på lektionstid.
    Lärarna kanske skulle göra samma sak…..undrar hur reaktionen skulle bli?
    Kanske en bra start på en diskussion i klassen kring användande av mobilen.
    Kramis 🙂

  5. Alla behöver väl sin snuttefilt, eller hur? Även lärarna. Låt oss sätta oss och mysa med mobiler, mössor och ja, kanske filtar och tofflor. Lite fika och chips och godis kanske och ja, varför inte ta in sängar och soffor…

    • Hehe, nu förstår jag. Här är svaret, inte varit inne här så mycket. Men visst vore det mysigt att ha det så – slippa lära så mycket…

      • Ett tag var man väl inne på att man kan lära i sömnen. På med hörlurar, tag plats i sängklassrummet, lägg dig och softa och bli fullärd. Eller inte. Det som behövs för studiero och gott lärklimat är klara markeringar när lektionen börjar; av med ytterkläder och huvudbonader, stäng av mobiler plocka fram koncentrationen. Lite vett och etikett följer på köpet.

:)

Etikettmoln

