En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Bild

Alice Babs och en dokumentär på SvT2. Hon har fått en förvaltare och får inte bestämma något själv. Hennes vilja att få träffa vänner, eller gå i kyrkan, nekas av förvaltaren. Det anses enligt denna vara respektlöst att sätta Alice i en rullstol, för att hon ska få komma till kyrkan. Varför då? undrar jag.

Det är naturligt att bli gammal och även att få demenssjukdomar. Alice vill gå i kyrkan en söndag, hon som varit kyrkvärd i många år och är troende (kan känna igen min egen mamma i henne), men ska inte få göra det, när vännerna ber om det för hennes räkning! Det är väl inget att skämmas för om man sitter i en rullstol och är 89 år!! Jag tänkte inte ta ställning i det här, men att få träffa sina vänner och förgylla sina sista år borde vara varje människas rättighet. Fy sjutton så grymt att inte få bestämma själv.

Tvångsvård är inte alltid det rätta och detta verkar väldigt utlämnat till en enda person – förvaltaren. Är inte denna vettig, så blir de sista dagarna ju helt åt helskotta för den som i stort sett blir omyndigförklarad. Usch.

http://www.expressen.se/nyheter/bodstrom-ska-granska-babs-dokumentar/

http://www.expressen.se/nyheter/alice-babs-dotter-hon-blir-utnyttjad/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alice_Babs

Kommentarer till: "Varför sätter man inte Alice i en rullstol, så att hon ska få gå i kyrkan?" (8)

  1. Jag blev upprörd och förb-d när jag såg det här inslaget på tv. Hoppas att någon myndighet kan inse att det som händer är fel och galet och att man tar bort den hemska förvaltaren.

  2. Jag såg bara glimtar av programmet, men jag håller med om att det är mycket konstig att hon inte kan få besöka kyrkan eller träffa sina vänner. Det kyrkis skriver ovan är så klokt, det är precis så, då borde jag inte hälsa på mor min, för hon vill aldrig att jag ska gå, känner sig sviken av mig. Ska jag lämna henne där och tänka att det är bäst att hon vänjer sig vid att vara bara med personalen?

    • Du har rätt! Det är verkligen hemskt att en enda människa, som tänker så fel, kan bestämma över någon annans besök. En annans liv. Att tas ifrån rätten att få träffa sina vänner…kan inte ens föreställa mig!

      • Det är verkligen svårt att veta vad som är vad i detta. Tydligen har en jurist satts att granska fallet. Vi vet ju bara vad som visas för oss och dömer därefter. Jag undrar över barnen, har träffat Titti och tyckte att hon var vettig, men… vad är det som händer egentligen? Det kan inte vara vettigt att isolera en människa hennes sista år i livet, särskilt inte när hon älskar att sjunga och höra musik tillsammans med folk. Mycket underligt och ledsamt.

        • Oavsett vad som är vad – att bli gammal med demens hör till Livet för många, naturligt och inget att skämmas för. Om det är oro över att hon ska ge bort sina pengar…så hemskt isåfall. Dina två sista meningar, de säger det som är rätt, oavsett hur dement någon är. Håller med dig och blir alltmer bedrövad när jag har läst och tänkt på fallet Alice idag. Något är fel i vården om det ska sluta så. Kram på dig!

  3. Jag såg programmet och blev upprörd. Har bloggat om det. Naturligtvis finns det synpunkter som vi inte vet. Men att bli satt under förvaltare är ett stort ingripande som normalt endast används när personen är gravt psykiskt sjuk med vanföreställningar. Inget har framkommit om att Alice Babs skulle lida av detta.

    Att hon blir ledsen när vänner hälsar på vittnar ju om att hon känner fortfarande. Att därför förbjuda besök låter som hur man behandlade barn i sjukvården förr. Blev de ledsna när föräldrarna gick bestämde man att det var bättre att föräldrarna inte hälsade på.

    • Ja, det är självklart att det rör upp känslor att träffa de man tycker om. Blev också upprörd, bedrövad. Men det här är nog inte det enda fallet som inte är som det borde här i Sverige.

:)

Etikettmoln

