En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Läser att äldre inte alls har sämre minne än yngre, utan att det handlar om att man har lärt sig mer ju äldre man är och att det då är längre väg dit kunskapen finns, inne i hjärnan någonstans. Min tolkning. 🙂

Vem glömde att ta upp den här då..?!

Vem glömde att ta upp den här då..?!

Fast att det som vi ofta kallar för sämre minne, skulle ha med en förändrad, mer negativ självbild, har jag svårt att tro på. Det låter ju konstigt! Men så länge man får vara frisk ska de kognitiva funktionerna alltså hänga med. Perfekt.

Själv undrar jag dock hur man som jag kan glömma bort stora delar av ett språk (spanska) och en hel massa minnen från bara ett tag sedan, eller förr? Inte komma ihåg att jag har läst en bok eller sett en film, iallafall inte handlingen, osv. Men visst är det så att när gamla vänner eller familj pratar om för länge sedan, så minns jag en del saker som inte de har en susning om. I och för sig. 😉

Jaja, att hjärnan är helt fantastisk, oerhört viktig och ett mysterium – det kan väl många hålla med om?

Tänker jag innan en iskall promenad ut i solen. Mössa på!

 

:)

Etikettmoln

