En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Bild

 

Det googlade jag på och hittade lite information härAnalyserade snabbt mig själv och fastnade för punkterna med stress och för lite vatten, kanske.

” Faktum är att över 50 % rapporterar att de har mardrömmar tämligen ofta, och kvinnor har ofta mardrömmar än män.” Så står det på psykologisk.se och det tror jag stämmer rätt bra. Varför är det så då? Tänker vi kvinnor mer än män, eller hinner vi inte tänka klart under dagarna?

Känner igen mig i en av de tre vanligaste drömmarna: Att tappa tänderna. Långsamt, plågsamt, en efter en, medan ångesten river i bröstet (i sömnen alltså!). Det har jag drömt många gånger… Fast inatt minns jag inte vad det var, mer än att det var orosdrömmar om ett par som står mig nära. Jobbigt att vakna vid halvtre och det är helt mörkt och jag är helt slut efter en otäck mardröm. Jag lade mig och spelade på appen Bästa ordet (Bosse, kallar jag den) och då blev jag trygg och somnade om gott sedan.

Emellanåt brukar jag slå till med en jobbrelaterad stressdröm. Som när jag en gång i tidernas begynnelse var servitris på en nattklubb. Ett jobb som är otroligt fartfyllt och kräver snabba fötter. Det var roligt, men i drömmen hopade sig beställningarna, maten kom aldrig,och gästerna blev arga i sin hunger, eller jag tappade maten på kunden, sprang och sprang och kom inte fram till rätt bord pga en massa glada och fulla gäster i vägen…med mera. Har även drömt mardrömmar om försvunna elever och datorer som inte fungerat, fast inte så ofta som tur är!

Nu är det i allafall en solig dag här i Stockholm. Dottern som just har kommit på besök, håller
på att baka rulltårta. Det verkar bli gott och jag håller på att vakna lite mer.  🙂

Foto från: http://vinylmationkingdom.com/2013/12/16/infinity-blue-sky-nightmare-christmas/  Thanks!

Kommentarer till: "Varför drömmer man mardrömmar ibland?" (1)

  1. Jag tycker att det är märkligt att vi får likadana drömmar. Ja, inte du och jag utan vi människor. Det där med tänder är ju så klassisk, eller att falla, att man är på promenad och så lättar man och börjar flyga runt osv.
    Jag hade jobbiga drömmar när jag hade problem med mitt hjärta när jag var yngre. Då var det mycket våldsamma drömmar med mord och liknande. Men jag läste till mig senare att drömmarna hängde ihop med sjukdomen.
    Och det är också märkligt. Jag tycker att det är märkligt att vi är programmerade så lika.
    Kanske är vi robotar som deltar i en experiment som spårade ur lite. Eller så är det bäst att inte tänka så mycket, annars blir jag inlagd. 🙂

:)

Etikettmoln

