En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Intelligens

brain

Vad är intelligens och vem bestämmer vem som är det – intelligent alltså?

Något jag funderat lite på idag. Att framnhäva sig själv som mer intelligent än andra och dissa andras tankar; är det intelligent, tro?

Själv anser jag nog att intelligens är att lösa problem, klara sig fram genom Livets ibland ganska snåriga stigar och att försöka göra så gott det går.

EQ – emotionell intelligens, det tycker jag är oerhört viktigt Howard Gardner har skrivit om en hel massa intelligenser, de var sju när jag läste boken, men nu tror jag att det är minst åtta. Min spatiala förmåga är underutvecklad, vill jag minnas…det stämmer rätt bra, eftersom jag blir yr i huvudet av mitt bristande lokalsinne på nya platser till exempel! Däremot är min språkliga och musikaliska förmåga mer välutvecklad (min egen tolkning, alltså!).

Intressant det där. Men att ha en massa faktakunskaper och minnas allt du lärt dig, är inte alltid ren intelligens. Tycker jag.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

Kommentarer till: "Intelligens" (2)

  1. Efter mina åttio år har jag fått den erfarenheten att människans EQ är det som bär oss fram mot ett bättre samliv och samhälle. Jag har dessutom upplevt att män (liksom jag) har mera IQ om de nu har nåt alls medan de ofta saknar det EQ som präglar kvinnora…Det är tur att man är ett par i ett äktenskap, haha. 50% IQ och 50 % EQ – en väldigt bra kombination.

:)

Etikettmoln

