En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Halloween

Ljus wikipedia

”Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Via USA, dit många irländska emigranter kom under 1840-talets svält- och nödår, slog den igenom i Sverige under 1990-talets andra hälft. ”

Så står det i Wikipedia och jag blir aningen förvånad, för jag har glömt att det inte enbart är en amerikansk tradition.

Vi har aldrig firat Halloween, för det har inte känts helt naturligt eftersom den högtiden bara dök upp helt plötsligt här i Sverige. Däremot tänder jag gärna ett ljus och tänker på de som en gång varit här. Jag undrar hur de har det? Och jag saknar dem. Det är inte så många, peppar, peppar, men mina morföräldrar, farfar och svärföräldrarna. De var fina och har betytt en del.

Av mormor har jag massvis med rosiga vykort kvar, som hon skrev till mig med sin fina skrivstil. Snirkliga, vackra bokstäver och kanske var det de som gjorde att jag sedan dess alltid har tyckt att skrivstil är bättre och finare än textat? Från morfar har jag några få minnen, från farfar ett bord och en pall som han snidat i sin verkstad och från svärföräldrarna en massa roliga minnen och så en trägubbe från Vietnam. Den gubben ska föreställa min svärfar och nästan varje gång jag dammtorkar så ramlar huvudet av…fast jag är jätteförsiktig så fort trasan kommer nära! Jag undrar vad det vill säga? Det känns alltid lite kusligt och hur jag än gör…så trillar huvudet av. 🙄

Och så vår lilla ilskna pudel; Blackie. Honom tänker jag också på, i skenet av de skimrande ljusen.

Kommentarer till: "Halloween" (1)

  1. Jag tycker heller inte om att vi ska fira Halloween. Det känns väldigt kommersiellt. En godispåse har jag alltid till hands i fall det skulle dyka upp några monster annars passerar den helgen spårlöst förbi.

:)

Etikettmoln

