En kvinna i huvudstaden och Livet :)

IMG_8079.JPG

Jag fick en flashback ifrån Los Angeles i somras, där så många lever och sover på gatorna. Längs trottoarer i kilometerlånga rader, i tunnlar där de har byggt upp sina boställen med papperskartonger som tak osv, i parker – överallt finns människor som inte har någonstans att bo; förutom där – på gatan.

I söndags gick jag Kungsgatan upp och fick syn på denna person som låg och sov, med sina få ägodelar bredvid sig, vid bankomaten. Det är så sorgset att se och med alla dessa tiggare och uteliggare som har dykt upp de senaste åren, undrar jag vart är vi på väg? Kan de inte få hjälp? Få någonstans att bo, mat att äta, en dräglig tillvaro?

Som jag har förstått finns det ”ligor” som åker hit för att tigga, men jag vägrar tro att denna person har pengar och tak över huvudet!

Ska det verkligen vara så här? Något måste väl kunna göras och det fort!!

Kommentarer till: "Uteliggare i Los Angeles…nej, det är ju i Stockholm!" (6)

  1. En fråga bara: Jag vet att du är stressad och har ont om tid – men har du helt slutat svara på kommentarer? Det är roligare att kommentera om man får svar.

    • Vilken hemsk människa jag är…eller förresten inte, har inte mått så bra på sistone, jobbat trots huvudvärk mm. Prioriterat att skriva ett par inlägg framför att svara när jag haft en stunds skrivlust, fast sen brukar jag ofta svara när jag väl tar mig tid och orkar. Sorry – och TACK för dina kommentarer!

      • Inte meningen att stressa dig ytterligare, klart att du inte är nån hemsk människa, haha, och jag vet att du ofta har huvudvärk. Men jag undrade ändå… Hoppas att huvudet mår bättre!

        • Det är klart du inte gör, bra att du säger till! Tror faktiskt att jag har glömt det, för har inte varit inne här mer än för att kasta in ett par inlägg… Huvudet mår sisådär, men absolut bättre idag än för en vecka sedan! 😉

  2. Oavsett anledning så finns dom här och har det jobbigt. I Värmland hotar personer att gå ur kyrkan för att den sistnämnda hjälper tiggarna. Låter inte så särsklit kristet tycker jag

    • Den sistnämnda…? Inte klokt i vilket fall, det måste ju alla få avgöra själva. Fast visst finns det kanske de som tigger, men skulle kunna tjäna en slant på annat sätt? Men att sova på gatan tror jag inte att någon gör som har råd att bo någonstans.

:)

Etikettmoln

