En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Red-Rose

Det finns till och med en bok om hennes namn, där hon omnämns och mina systrar är intervjuade.

Anna Serudia föddes 1905 och bodde uppe i Långsjöby, 90 mil ifrån mig. Vi träffades en till två gånger per år, men hon har gjort ett stort intryck på mig. Många var de vykort med rosenmotiv som hon skickade, skrivna med en vackert snirklig skrivstil. Och hon var snäll, otroligt omtänksam.

När vi hälsade på hämtade vi vatten i brunnen och fick rikligt med god mat. Det kommer jag ihåg. Min mormor bodde på en gård med fem kossor och några höns, samt en häst. Exotiskt för mig som Stockholmstös! Anna Serudia födde nio barn, fyra flickor och fem pojkar, som har hållit ihop genom livet. När jag tänker på min mormor, som var född 17 juli 1905, så känner jag mig så imponerad!

Jag saknar henne och har många gånger önskat att vi fick mer tid tillsammans.

http://www.adlibris.com/se/bok/jag-heter-serudia-en-bok-om-folk-som-inte-heter-som-andra-9789189394391

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/inlandets-unika-namn-jag-heter-serudia

http://www.bokus.com/bok/9789189394391/jag-heter-serudia-en-bok-om-folk-som-inte-heter-som-andra/

Kommentarer till: "Min mormor hette Serudia" (11)

  1. Ylva Hedenquist sa:

    Hej! Vilket lustigt sammanträffande! Min mormor hette också Serudia och min mormors mor hette också Hilma, som din! Mormors mor Hilma Kristina Grönborg föddes 18/8 1891 i Petiknäs i Västerbotten. Hon var gift med Jonas Ander Backman och de fick 7 barn, varav min mormor Hilma Serudia var ett av dem. Mormor föddes 1918 och gick tyvärr bort redan 1975, när jag ”bara” var 9 år gammal. Kanske är vi långväga släkt på något sätt? 🙂 I den här länken finns foto på min mormors mor Hilma Backman, som sitter ner och hennes systrar står bakom henne. Där kan man också läsa mer om min släkt. http://ocovil-bjornidet.blogspot.se/2008/07/anor-p-spinnsidan.html

    • Hej Ylva, vilket roligt sammanträffande! 🙂 Tack för att du berättar, det kan ju inte vara så många som har både en mormor och en mormors mor med de namnen? Min mormor föddes dock 1905, så vi är nog inte släkt ändå…troligen 😉

  2. Fint namn och lustigt att hon hette Anna först – jag tänkte nämligen nån gång skriva ett blogginlägg om min farfars mor som hette Anna Apollonia. Det är också ett coolt namn tycker jag. Och farmors mor hette Anna Hortensia….

  3. Ovanligt vackert namn ❤

  4. Vad roligt med en bok med din mormors ovanliga och vackra namn som titel! Min mormor skickade också vykort och barnen var åtta stycken. Men vi var hos henne en stor kusinskara varje sommar en lång period. När dog din mormor?

    • Då har vi liknande bakgrund, kan man väl säga? 🙂 Det var länge sedan hon gick bort, 1982, en vecka efter att först för ovanlighetens skull åka ner till Stockholm och hälsa på många barn och barnbarn, bl a mig och min lilla lägenhet. Mitt sista minne är av när mormor stod vid kakelugnen i min tvåa i Skärmarbrin,…Nostalgi

      • Det kan man nog säga, fast mormor och morfar inte hade några djur, de odlade lite för eget bruk bara. Mormor dog när jag var 16 år. Tre dagar tidigare dog farmor.

  5. Vilket vackert namn hon hade. Det sjunger om det. 🌺

:)

Etikettmoln

