En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Jag funderar ibland över vårt språk och har i alla år saknat och emellanåt irriterat mig över att ”färst” inte funnits. Få, färre, färst – det är ju så logiskt och ordet färst behövs i många sammanhang…

Det här kom upp i ett samtal på jobbet och då sade en kollega att ordet faktiskt finns i den nya upplagan av Svenska Akademiens ordlista. Så glad jag blev!

Jag har själv, trots att jag trott att ordet inte har funnits, använt det ändå ibland och nu lär jag göra det mer medvetet, för att sprida det bland andra  och då t ex hos mina elever. Jag vill att andra ska veta att ordet faktiskt existerar och är bra att använda! Man kan ju inte säga få, färre, minst…eller få, färre, mest få, t ex. Det är sådant jag har grunnat på tidigare – NU slipper jag det! 😀

Mer information om detta fantastiskt användbara ord fann jag i en blogg, där bloggaren som skriver, verkar gilla ordet också. https://johanlindback.wordpress.com/tag/farst/

https://johanlindback.files.wordpress.com/2013/05/dn_130505.jpg?w=540

Få ord gör mig så lycklig som det underbara ordet färst. 🙂

Kommentarer till: "Färst – ett väldigt bra ord!" (2)

  1. Lite stolt över att Värmland hamnar i andra änden av tabellen.
    Och så har jag lärt mig ett nytt ord också.

  2. Jag har hört användas ordet. Och jag kanske har också använt det när det passade. 🙂

:)

Etikettmoln

