En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Nya ord

ordEn användbar app; Wordcollage, kan du läsa om på Skolappar.nu

 

Ord är intressanta och ofta underbara – de säger så mycket! Nu har nya ord kommit, som du kan läsa mer om här.

Själv har jag under 2015 helt klart varit en nyhetsundvikare, som ibland svischar till andra och får ögonkramp av för mycket tittande på min iPhone. Jag gillar att se plattfilm, men är inte förtjust i tanken på att ägna mig åt ståpaddling och tycker inte att en vithetsnorm är okej. Tror att vejpa är nyttigare än en vanlig och tycker att naturvin låter gott och bra. 😉

Undrar just hur många av orden jag kommer att använda? Svischa använder jag iallafall redan…

På tal om ord: Något jag retar mig på är felanvändandet av de och dem. En bra regel är från engelskan – They = De och Them blir Dem. Fiffigt!

(Eller använd Dom hela tiden…). 😉

 

IMG_0796

http://www.svt.se/kultur/svajpa-haffa-och-douche-har-ar-arets-nyord

https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2940152-har-ar-sprakradets-nyord-2015

Kommentarer till: "Nya ord" (6)

  1. Ja, efter mönstret ”De som går på vägen är…” har det uppstått en förvirring. Det vimlar av fel i vissa artiklar. Korrläsningen kanske är borttagen? Något som stör mitt öga är sammanblandningen av ”ta vara på” och ”ta till vara”.

  2. Lika roligt varje år när de nya orden publiceras. Vejpa var helt nytt för mig och plattfilm kände jag inte heller till. Men jag undrar över ord som groupie och haffa som redan finns men som har fått ny betydelse. Sen undrar jag lite över motiveringen till värdgraviditet – man ville ha ett könsneutralt ord. ??? Det är väl ändå bara en kvinna som kan vara det som kallades surrogatmamma?

    Vad gäller de och dem: Det finns en överanvändning av ”de” i fall som ”Han såg inte dem som gick på vägen.” Där har man börjat använda ”de som” trots att det är objekt. Media är en stor bov vad gäller detta.

    • Nuförtiden vete 17 vilka som kan vara surrogatmammor… 😉 Nåja, visst är det intressant med alla dessa ord, många är vackra, medan andra låter helknas…
      Har inte tänkt på sådana meningar, men nu lär jag bli uppmärksam! Kanske gör de så för att det låter mer rätt? Tycker f ö att det är rätt vanligt med stavfel och språkliga brister i en del artiklar 😉

  3. Ja det är kul med nya ord. Man vet aldrig vilka som ska bli godkända.

  4. Och det gör jag med. Det är en av det svåraste i svenska språket. Veta när man ska använda de eller dem. För de låter ju exakt likadant när man pratar. Jag kämpar med dem varje dag. Försöker hitta sätt att knäcka koden, men är ju inte lätt. analyserar meningar som innehåller de eller dem, men hittar inte den rätta känslan. Och engelska kan jag inte heller så bra. Så det hjälper ju inte så mycket. 😦

    • Förstår att det blir svårt med den ”regeln” då. Fast det viktiga är ju egentligen att förstå och göra sig förstådd… 🙂

:)

Etikettmoln

