En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Försöker hämta mig ifrån en snudd på skräckupplevelse. Har besvär med nacke och rygg och skulle magnetröntgas för att se om det är något som går att åtgärda, men var inte förberedd…inte ens i min livligaste fantasi på att det skulle vara ett sånt trångt och ångestframkallande rör att åka in i…!

Fastspänd runt halsen med typ ett tjockt och hårt stålband, fjättrad som ett hjälplöst paket vid underlaget jag låg på. Plötsligt hade jag huvudrollen i en skräckfilm, offret för en giljotin. Jag fick en dosa i handen att trycka på, ifall jag ville avbryta röntgen och så fick jag öronproppar, samt hörlurar, av en något stressad och empatilös (förlåt…) manlig sjukskötare, innan jag åkte in i röret en liten bit. Fast jag hann inte in mer än så, för jag blev genast så chockad av att näsan var nästan vid ”taket”, av att runt omkring mig fanns rörets kalla väggar så oerhört nära och inget annat, samt att huvudet var fastspänt. Endast iförd trosor och en bomullsrock utan skärp.

För första gången har jag känt en ångestkänsla så abrupt snabb och stark, så jag sa genast till att NÄ, det här fixar jag inte. Inte när jag är trött och oförberedd på hur det skulle gå till…att spänna fast mitt huvud!! Och att röret var så litet, förstår nu varför jag inte vill begravas under jord och tänker på att jag inte åkte hiss på ca 15 år, efter att ha blivit instängd mellan våningarna med en busig kompis, N, som liten.

Min remiss finns kvar, sa skötaren surt. Vet inte ens om det är någon idé att försöka igen? Förberedd mentalt, inte för trött, en empatisk och lugnande sköterska…kanske fixar jag det då? Fast jag vet inte, men blev så himla ledsen…! Vad ska jag göra nu då? Har ont för jämnan, mer eller mindre, vill ha bort värken. Finns det något annat sätt? Det här är tankar jag har inom mig för tillfället. Försöker glömma.

Så, nu har jag skrivit av mig lite. Håller på att hämta mig ifrån skräckupplevelsen. Det låter kanske fjantigt, men det var verkligen hemskt… 😦

Kommentarer till: "Magnetröntgen hemskt" (14)

  1. Jag har legat i MR i ca 1 timme för undersökning av helrygg. Det var jobbigt men det gick,. Jobbigare var det när jag låg i MR i 3 olika omgångar innan jag opererade bort en disk käkleden., Då låg jag också fastspänd med huvudet och en massa annat jox. Du vet väl om att du kan be att få lugnande innan MR undersökningen? Prata med personalen om det.

    Kram Stina

  2. Kan du inte få en lugnande tablett innan så du blir lite lugn och dåsig?

  3. Jobbigt om man har klaustrofobi! Det har inte jag, men det var skitjobbigt i alla fall p g a att jag måste hålla armarna ovanför huvudet i 50 min, har fibromyalgi och är stel så det gjorde väldigt ont.

  4. Jag har åkt in i röret oxå..kan inte säga att det var behagligt. Jag har klaustrofobi i små utrymmen. Men på något vis så klarade jag av det. Hade musik i öronen och jag kunde när som trycka på knappen om jag ville något.
    Detta knackande och bultande som röntgen maskinen gör är verkligen läskigt. Jag fattar inte att jag fixade det.
    Nu skulle jag behöva röntga mig igen då jag har problem med ryggen men får ingen remiss ..fick en slät-röntgen istället men den visar ju bra skelettet och inga mjukdelar..så jag får gå med min onda rygg utan att veta vad det är som gör ont.

    • Jag hann inte så långt att apparaten sattes på…det tog bara stopp, gick inte. 😦 Hoppas att du får din röntgen! Kanske kan du gå till en annan läkare och få din remiss? Och hoppas att ryggen blir bättre! Kram

      • Jag hoppas på en magnetröntgen någon gång så att jag får klarhet i vad det är med ryggen min..men det är svårt att få för det kostar ..så jag får gå med ond rygg. Det är synd och skam att man inte kan få veta vad det är man ska förhålla sig till.Förstår att det bara tog stopp..jag fick stålsätta mig och blundade då jag åkte in i apparaten annars hade jag hyperventilerat av rädsla.
        Kram

  5. Oförberedd och med klaustrofobi måste det vara hemskt. Jag har gjort MR flera gånger men med mycket hänsynsfull personal. Senast nu i januari och då fick jag rådet att blunda från start, man kan få en ögonmask också. Det värsta för mig är ljudet men man står ut när man vet ungefär hur lång tid det tar. Du kanske kan få något lugnande innan och verkligen prata igenom hur det går till och vilka knep man kan använda sig av. Jag har bara lätt klaustrofobi. Hoppas att du vågar göra undersökningen väl förberedd.
    Kram

    • Fantastiskt att du har gjort det…förstår inte hur någon står ut med det, blir alldeles svag bara jag tänker tanken 😦 Kram

      • Jag hoppas verkligen att du kan få hjälp med att genomföra det. För mig var det inte så farligt, ljudet var värst.

  6. Det är en av de värsta sakerna som jag har gjort. Jag är både förvånad och stolt över att jag klarade av det med min klaustrofobi Jag räknade hela tiden för att veta hur långt det var kvar och det fungerade.

    • Fantastiskt gjort! Kan inte förstå hur någon enda kan ligga minst en kvart i ett sånt rör… Bra strategi du hade!

:)

Etikettmoln

