En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Alzheimers

”Ingen förtjänar ett sådant öde”, säger dr Richard Webber i ”Grey’s anatomy”, elfte säsongen. Min favoritserie och det uttalandet griper tag i mig direkt. Hjärnans fungerande och sjukdomar upptar mina tankar, tydligen även omedvetet när jag ser en serie.


Alzheimers sjukdom är inget jag önskar någon. Ett tjusigt par, en social, medveten och världsvan kvinna och så blir allt kaos, snurrar till, kräver ständiga utryckningar av närstående, ger stor oro, undran, sökande efter hjälp.  Alzheimer smyger sig på, skapar frågor hos de omkring – Vad är pga ålder, ”normalt”, annat – Vad kan vi göra och hur?! Luddiga svar från ”de som vet” och ständig beredskap hos anhöriga. När någon snurrar runt halvklädd i en port, är rädd och orolig, har panik och en egen föreställning om verkligheten. Det blir många samtal och mycket googlande i sökandet efter råd och hjälp!

Det är inte lätt att bli gammal. Ibland mer svårt och annars lättare, i en process. Att familjen dag från dag, stund från stund, inte vet hur läget är just då/nu, det tär. Så oerhört tragiskt att uppleva sin förälders förvandling när hjärnan inte längre fungerar helt och tillståndet varje dag långsamt försämras!

Den drabbade försöker dölja, väljer andra ord när ordförrådet plötsligt inte finns där, kommer inte ihåg olika händelse, som när grannar och polis nyligen hjälpt tillrätta. Och ett boende under uppsikt blir det enligt ansvarig läkare intet av ”förrän det händer nåt mer”!! Under tiden finns familj som lever i ständig stress, oro, knappt sover och hemtjänst som kämpar på. 

Ovissheten om vad som kommer sedan 😔 Sorg. 

Kommentarer till: "Alzheimers" (12)

  1. Olika sorters demens ..där alzheimers är det tillstånd som fortast förstör hjärnan ..är inget man önskar någon att behöva gå igenom. Det är nog det svåraste sjukdoms förloppet att behöva följa att se sin anhörige förändras och brytas ner och bli någon som man inte längre kan känna igen.

  2. Inget man önskar någon ..fruktansvärt förvirrande och tragiskt för de som drabbas. En anhörigs värsta mardröm..att se sin nära bli någon man inte känner igen längre.

  3. Det är en sorglig sjukdom, eller demens överhuvudtaget, den finns ju i olika former. Är det din mor som har drabbats? Anhöriga lider väldigt och särskilt, som du skriver, innan man har fått den hjälp man har rätt till. Jag får ångest när jag tänker tillbaka.

  4. Min mormor hade Alzheimers innan hon dog. Fruktansvärt.

    Ang Vietnam, läs mina inlägg om Vietnam här och du får gärna mejla mig om du vill veta mer. https://stinasbucket.blogspot.se/search?q=vietnam

  5. Tyvärr hände detta min mor. Det kommer ju inte på en gång utan försämringen sker gradvis

    • Det är verkligen sorgligt, beklagar.
      Detta år har det gått fort och det är svårt att hänga med i svängarna, speciellt som all information får man själv leta upp på nätet…

  6. Min största rädsla i livet. 😶

:)

Etikettmoln

