En kvinna i huvudstaden och Livet :)

Att bli berörd

Tre dygn har nu passerat efter den fruktansvärda terrorattacken på Drottninggatan. Så många människor var där och fick fly för sina liv. Alla de som gick åt och deras anhöriga finns för alltid i våra tankar ❤

Jag brukar ibland gå på stan en sväng när jag ska shoppa, eller vidare till något annat. Oftast åker jag då tunnelbana och kommer upp med rulltrappan precis utanför Åhléns. I fredags gjorde jag inte det. Hade en förkylning i kroppen och ville bara hem efter jobbet. Tanken på att åka in till stan flög dock förbi lite flyktigt, men jag är glad att det inte var mer än så. 

Jag känner mig veterligt ingen som drabbades direkt, fast två vuxna syskonbarn jobbar i närheten – en på H&M på Drottninggatan några meter ifrån där lastbilen kraschade och en på Kungsgatan. De markerade sig snabbt som i säkerhet på Facebook och båda fick stanna inlåsta på sina jobb i flera timmar, sedan fick de gå för att komma hemåt. En till Medborgarplatsen och den andra till Telefonplan för att bli hämtade. En kollega var på en pub vid Hötorget och blev också inlåst där till kvällen, med poliser utanför. J var vid Sergels torg och shoppade, kom ut ca tio minuter efter att lastbilen hade kört in i entrén på Åhléns och förstod genast att något hade hänt i kaoset av poliser och människor… Att ta sig hem blev ett litet företag trots att vi bor i stan, eftersom det var avspärrat här och var. 

Alla mina barn var i säkerhet ❤❤❤❤ Alla nära och kära. 

På Facebook och Instagram kollade jag snabbt upp alla och det var ett fantastiskt effektivt verktyg i en krissituation som denna och mycket lugnande. Det som slog mig efteråt var att jag trots den stress som pumpade runt i kroppen så snabbt kollade upp alla, smsade och ringde ett par andra för att säga att vi var säkra. 

Sedan har jag följt nyheterna väldigt intensivt. Förkylningen bröt ut rejält med feber och annat, trots att jag i vanliga fall brukar lyckas mota bort baciller i kroppen på någon dag. Kanske var det stressen? Jag har pratat med flera som liksom jag har gråtit framför TVn och när vi har pratat eller tänkt på attentatet. 

Det är helt enkelt så otroligt ofattbart hur någon kan sätta sig i en lastbil och sikta för att köra över människor. Bara gasa och köra på. Jag fattar inte…! Att ta sig den rätten att bestämma över andras liv. Att påverka så många anhöriga och samhället runt omkring. Vår frihet! Det är HELT ofattbart. 

De som körde värdetransportbilen – hur gick det för dem? Hur mår de idag? Vilka hjältar som tutandes varnade människorna på gatan❣️

Så här påverkad blev jag som inte ens berördes direkt. Hur är det då inte för alla de som var där?! Som fick fly, kasta sig undan, skadades. För alla de anhöriga som vi känner så starkt för. ❤

Trygghet måste alltid finnas❤

:)

Etikettmoln

