En kvinna i huvudstaden och Livet :)

                     

Undrar förresten om någon heter Madonnan; på riktigt?
             

 …tycker jag är jättefint och jag skulle gärna ha ett sånt själv. Visserligen är mitt eget ganska så sällsynt – jag känner själv ingen som heter som jag, men vet ett par kända med samma namn; men fint är det då rakt inte alls.  

 Att välja namn till sina barn tycker jag är jättesvårt och varje gång vi har gjort det (fyra gånger) så har det känts väldigt viktigt att namnet ska passa till barnet också. Med förnamn som ska börja på en sån eller en sån bokstav, samt vara lite ovanligt och fint, men samtidigt inte sticka ut alltför mycket, så blir det hela ganska knepigt!

Kändisar är nog ofta trendsättare för ovanliga namn till sina barn. Vad sägs om att få heta Clementine, som dottern till Ethan Hawke och Ryan Shawhughes gör? Eller Montana, dotter till Frank Andersson och hans kvinna. Riktigt fina namn i alla fall, tycker jag! Men anses de kanske f ö r ovanliga av många?

Här kan du läsa om fler ovanliga kändisbarnsnamn. 

Blogg 2.

Läs även andra namnbloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer till: "Ovanliga men fina namn" (17)

  1. Jag gillar Dakota och Mercedes; fast det var ju ”namn” innan de blev en stat och bilmärke

  2. Sån tur att jag bara fick ett barn, det var svårt nog att bestämma namn till honom.Kram!

    • Madonnan sa:

      MissMagicGirl: Jag kan förstå den våndan av att hitta ett passande namn! :)Helena: Jag tror nog att du hade fixat det ändå! Kram

  3. Jag tycker att det är svårt med namn. När jag skriver historier heter folk X och Y och sånt tills jag skriver rent och är tvungen att hitta på riktiga namn. Och då sitter jag och tänker i timmar.Namn är svårt.

  4. Jag har alltid tyckt att Desibelle är fint, men det får man inte heta!

  5. Hade lite problrm att hitta på namn till mina barn. Ville ha något svenskt som ändå funkade bra på engelska.När jag emigrerade hit hade jag min gamla trotjänare med mig…en tjänstehund som hette Hampus….amerikanska vänner försökte uttala hans namn och det blev ofta ”Hump Us” vilket lyfte en del ögonbryn.

    • Madonnan sa:

      Zombie: Ja, bra om de inte är så hemska 😀 Kram!Fredrik: Tack för din lilla historia. Ett fint namn annars, Hampus!:)

  6. Jag gillar udda namn.De ska inte vara hemska,men gärna lite ovanliga. =)

  7. Mina 3 har inte så ovanliga namn jo kanske lite men alla börjar på C..o det har sina nackdelar..drar hela listan när jag ska ropa på en av dem…*ler*..o kom ihåg sonen..han skulle heta victor men han var ingen victor..så jag ändrade namnet…dets amma med tjejerna..lustigt det där…med namn…Ha en bra dag!

    • Madonnan sa:

      Vi ändrade också ett av namnen för det stämde inte in på barnets personlighet… Visst är det knepigt, inte bara att bestämma lättvindigt!Tack detsamma:)

  8. Knäppast måste ju ändå vara Pilot Inspector som huvudrollsinnehavaren i My name is Earl döpt sin son till… Blir ju bara att man kallar dem vid smeknamn då. Tänkbara smeknamn bör man nog också tänka på när man döper sitt barn. De lär man ju få dras med vare sig man vill eller inte 😛

    • Madonnan sa:

      Ja, helt rätt, tycker jag och bara att tänka ut ev öknamn som kan komma i framtiden tar ju sin tid i anspråk!:)

  9. känns som att kändisar alltid väljer lite ovanliga namn till sina barn! fast de är ju inte mer unika än andra barn =)

    • Madonnan sa:

      Nej, alla har vi samma värde… Och jag borde ha varit en kändis kanske, för våra barn har rätt så ovanliga namn:)

  10. Ja det finns många fina ovanliga namn.Men jag är mera för de vanliga namnen på mina barn.

    • Madonnan sa:

      Så är det oftast…antar att det är därför det blir vanliga namn?:DHa en bra dag!

:)

Etikettmoln